# SAHABATKU #

iklan

17 Julai 2012

Khasiat Bawang Putih

Bismillahhirrahmannirrahim.....
Bawang putih, atau nama saintifiknya “Allium sativum”, merupakan tumbuhan yang tidak asing bagi umat Islam. Bukan sekadar kerana ia sering digunakan, bahkan ada disebut dalam Al-Quran dan As-Sunnah.

Bawang putih mengandungi khasiat yang terlalu banyak, memang sangat sesuai untuk diamalkan sama ada sebagai makanan iaitu untuk pencegahan penyakit, atau sebagai ubatan iaitu untuk perawatan penyakit.

Bahan aktif yang utama pada bawang putih ialah “allicin” yang hanya akan terhasil apabila dinding sel bawang putih dipecahkan sama ada dengan hirisan, kunyahan atau lain-lain. Mari kita lihat beberapa khasiatnya;

1. Menurunkan kolestrol dan lemak “jahat”.
- Sesuai untuk mengatasi masalah pengumpulan lemak pada dinding salur darah (atherosclerosis, hyperlipidemia).

2. Mencairkan darah dan menghalang penyumbatan (antithrombotic, fibrinolytic).
- Sesuai untuk mengelakkan daripada darah membeku yang akhirnya menyebabkan serangan jantung dan strok.

3. Antioksida.
- Sesuai untuk melambatkan penuaan (awet muda) dan menghalang mutasi pada DNA yang boleh menyebabkan kanser.

4. Menurunkan tekanan darah (blood vessel relexant).
- Dengan meningkatkan sifat elastik salur darah khusunya arteri, ia menstabilkan tekanan darah, sangat esuai untuk masalah tekanan darah tinggi.

5. Antikanser.
- Dengan meransang sel “Natural Killer” iaitu sel utama untuk membunuh sel kanser, ia menyebabkan pengurangan sel kanser, untuk semua jenis kanser khususnya kanser saluran penghadaman.

6. Meningkatkan imuniti (immunomodulatory, immunostimulant).
- Sesuai untuk mereka yang sering mengalami jangkitan pelbagai penyakit yang disebabkan oleh kelemahan imuniti, bahkan ujikaji pada pesakit AIDS menunjukkan kesan yang baik.

7. Menghalang keracunan pada hati (antihepatotoxic).
- Boleh membuang toksin-toksin dan logam berat pada hati yang boleh menyebabkan hepatitis dan gangguan fungsi hati.

8. Anti-peradangan (anti inflammatory).
- Sesuai untuk masalah peradangan seperti gout dan artritis.

9. Meningkatkan kadar insulin dalam darah serta mengurangkan paras gula dalam darah (hypoglycaemic effect).
- Sesuai untuk pesakit kencing manis atau diabetis.

10. Karminatif (anti-flatulent).
- Sangat sesuai untuk membuang angin daripada saluran penghadaman.

11. Penyakit jantung.

- Gabungan beberapa khasiatnya memberikan perlindungan terbaik kepada jantung. Antioksida memelihara kerosakan sel jantung, pencairan darah menghalang penyumbatan pada salur darah jantung, pengurangan kolestrol menghalang penyempitan salur darah dan ia juga meningkatkan sifat elastik salur darah khususnya aorta.

- Sebahagian doktor menggabungkan bawang putih bersama ubatan jantung bagi pesakit jantung sebagai sinergi. Kajian terhadap tikus membuktikan bawang putih menghalang kerosakan sel jantung yang disebabkan oleh isoprenalin (isoprenaline-induced myocardial necrosis).

12. Antibiotik/antiseptik (Antiviral, antibacterial, antifungal, anthelminthic, antiprotozoal).

- Ini merupakan khasiat terbesar bawang putih kerana kebanyakan penyakit berpunca daripada patogen yang masuk ke dalam tubuh setelah lemahnya imuniti. Ia merangkumi pelbagai penyakit seperti TB, selsema, kahak (catarrh), kudis, hepatitis, asma, batuk, bronkitis, ekzema, bisul, jangkitan salur kencing, cacing di dalam usus, malaria, ketuat, demam campak, gastrik, keracunan makanan, psoriasis, luka dan banyak lagi.

- Sebagai pengganti antibiotik yang terbaik kerana setakat ini tiada “bacterial resistance” dilaporkan, sangat berkesan hampir kepada semua bakteria, tidak perlu habiskan bawang putih yang anda beli sepertimana antibiotik lain yang mesti dihabiskan, dan dalam kadar pengambilan yang normal ia tidak membunuh bakteria baik yang sangat penting bagi manusia, tidak seperti antibiotik biasa yang kebanyakannya membunuh pelbagai bakteria sama ada baik atau jahat.


CARA MENGGUNAKAN BAWANG PUTIH. 

Terdapat banyak cara untuk menggunakannya, antaranya ialah;

1. Untuk tujuan pencegahan atau penyakit yang kurang kritikal, elok dimasukkan ke dalam masakan seperti biasa.

2. Untuk rawatan yang khusus, ambil yang mentah, dipotong halus, kemudian dikunyah begitu sahaja atau dicampur dengan makanan lain.

3. Boleh juga dibakar sama ada secara jauh daripada api (panggang), atau dibakar secara berlapik dengan periuk atau kuali.

4. Boleh juga diambil bersama susu atau madu atau perahan limau.

5. Pastikan ia tidak diambil sewaktu perut kosong khususnya untuk pesakit gastrik, kerana ia bersifat menghakis, kemungkinan merosakkan dinding saluran penghadaman.

6. Kadarnya sekitar 3, 4, 5 atau 6 ulas sehari, atau mungkin juga 1 labu sehari, bergantung kepada keadaan, keperluan, kesesuaian dan jenis penyakit.

7. Ada juga dijual minyak bawang putih dalam bentuk kapsul atau 'softgel', disebut sebagai "garlic oil".

8. Secara umunya, bawang putih yang sudah dimasak atau dibiarkan terlalu lama setelah dipotong mempunyai kesan yang kurang kuat berbanding yang masih mentah dan segar.

9. Untuk ketuat, gosokkan potongan bawang putih mentah padanya berulang kali. Pastikan kawasan kulit yang normal tidak terkena gosokan yang banyak, kerana mungkin berlaku hakisan kulit.


PERHATIAN

1. Perempuan yang mengandung perlu berhati-hati kerana mungkin berlaku pengecutan rahim seterusnya gugur kandungan.

2. Bawang putih boleh memberi kesan pada susu badan, bau mulut dan bau badan.

3. Bagi mereka yang mengalami pendarahan (hidung berdarah/haid) atau sedang mengambil ubat pencair darah, pengambilan bawang putih boleh menambahkan pendarahan atau menyebabkan darah terlalu cair kerana bawang putih sendiri bersifat mencairkan darah. Bagi yang mengalami masalah kurang darah haid, mungkin ia suatu yang baik kerana ia melancarkan pembuangan darah.

4. Menurut ilmu herba tradisional, bawang putih boleh mengurangkan kuantiti air mani, maka ia boleh diseimbangkan dengan pengambilan bawang besar/merah atau sayur gargir yang bersifat menambahkan air mani.

5. Ia juga bersifat panas dan kering, sekiranya kesan sifat itu agak kuat, boleh distabilkan dengan mengambil tumbuhan yang bersifat sejuk dan basah seperti mentimun.

6. Jangan direndam bawang putih dalam minyak untuk tempoh yang lama pada suhu biasa kerana ia boleh menyebabkan penyakit "botulism" yang agak berbahaya.

7. Kesan lain mungkin rasa loya atau alergik bagi sesetengah orang.


* Apa-apapun, ini hanyalah usaha kita, hakikat kesembuhan adalah daripada Allah, manakala hakikat kesihatan adalah kesihatan rohani. Oleh itu, perbanyakkanlah berdoa kepada Allah.

* Perbanyakkan juga berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W, kerana doa tanpa selawat bagaikan surat tanpa alamat.


"Dan apabila aku sakit, maka Dia-lah (Allah) yang menyembuhkanku..."

( Surah Asy-Syu'ara' : 80 )


"Dia-lah (Allah) yang telah menciptakan untuk kamu apa-apa yang ada di muka bumi kesemuanya sekali..."

( Surah Al-Baqarah : 29 )



Petikan drpd : KHK ( Komuniti Hpa Kaherah )

7 ulasan:

  1. Alhamdulillah.perincian yang begitu teliti sekali.semoga Allah memberi manfaat atas perkongsian saudara

    singgah di blog saya dan baca pos khasiat dan manfaat bawang putih hasil dari tulisan saya ini.

    Semoga ianya bermanfaat kepada semua...

    BalasPadam
  2. Salam ..saya pengeluar herba warisan yang telah dirumus khas bagi tujuan penyembuhan penyakit yg mampu memusnahkan pelbagai jenis kanser seperti ; ✅Kanser Usus ✅Kanser Payudara ✅Kanser Lymphoma dan lain-lain lagi. Turut mampu mengubati penyakit lain seperti ; ✅Batu Karang ✅Batu Hempedu ✅Saraf Parkinson ✅Slip Disk ✅Gout ✅Resdung ✅Demam Campak ✅Denggi dan lain-lain lagi
    Proses penyembuhan juga perawatan secara semulajadi ini tanpa menyakitkan atau merosakkan buah pinggang.
    ✔Keberkesan JUS INFINITI sudah terbukti dan saya menjaminkan kelebihan produk ini akan membuatkan pengguna terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh.Sama-sama kita merawat dan seterusnya mencegah apa saja penyakit yang dihadapi dari terus merebak ke tahap yang lebih kritikal. Insyaallah ,JUS INFINITI turut membantu melambatkan penyakit terus merebak dengan cepat lantas mampu merawat sehingga sembuh, mudah-mudahan.contoh pesakit gout belum ada lagi herba untuk gout yang mampu hilangkan terus gout.banyak yang Cuma mampu menahan saja dan kena makan hari hari berbeza dengan jus infiniti keluaran jutawan herbs.cukup untuk makan berapa botol saja gout anda telah pulih dan tidak perlu risau lagi dan hari hari boleh makan udang dan ikan bilis macam sebelum sakit gout.memang hebat sama jugak degan saraf,,.batu hempedu dan lain lain peyakit boleh rujuk testimony saya yang banyak banyak kes lain..jika anda hendak menjaga kesihatan jus ininpaling terbaik sebab mampu menurunkan paras kolestrol dengan cepat tidak perlu risau lagi serangan jantung atau kolestrol tinggi
    ✔Hutan belantara kita tersembunyi 1 juta rahsia.Hanya ramuan herba terpilih sahaja yang terkandung di dalam JUS INFINITI ini, ✔JUS INFINITI amat mujarab jika diamalkan dengan betul dan konsisten. Jangan dibiarkan penyakit yang ditanggung dalam diri kita tanpa berusaha merawatnya. ✔Ramai yang sudah berjaya sembuh dengan produk JUS INFINITI ini .Ia terbukti dengan testimoni pelbagai jenis penyakit yang sudah sembuh dengan penggunaan yang betul dan konsisten. ✔JUS INFINITI ini juga boleh dijadikan makanan tambahan yang selamat diambil oleh sesiapa yang ingin menjaga kesihatan dan pencegahan awal pelbagai jenis penyakit.
    ✔Insyaallah sama-sama kita berikhtiar. ✔Untuk sebarang pertanyaan yang lebih lanjut serta jika ingin meminta pandangan, perkongsian serta maklumat tentang JUS INFINITI ,sila hubungi sy :
    ✅Encik Mohd Zuhairi 0174687570 (Whats App ,Call,SmS ) ✅HARGA 1BOTOL: RM180 ✅NAMA SYARIKAT: JUTAWAN HERBS ✅NO. PENDAFTARAN SYARIKAT: PG 0346818-W ✅NAMA PEMILIK : MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN 0174687570 (WHASTAPP,SMS&CALL)

    BalasPadam
  3. Salam admin.
    Nk tanya sekali lagi. Betul ke ambil garlic x sesuai utk org yg selalu hidungnya berdarah?

    BalasPadam
  4. Assalamuallaikum, Admin ada bawang putih tunggal untuk di jual ke? Watsapp saya di 0187810903.Terima Kasih.

    BalasPadam
  5. Adakah kesan yg sama ambil pil garlic di farmasi.

    BalasPadam
  6. 💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam

Terima kasih kpd sahabat yg sudi Coment...:)
Klu Sudi DTg lg......Taqiee akn Follow Balik...:)
Syukran A-laikom Jami-an :)